När du går på krogen, så har personalen redan när du kliver in genom entrén räknat ut hur mycket du kommer att ge i dricks.

Det är personalens uppfattning om din dricksbenägenhet som avgör vilken service du får och hur snabbt du blir serverad.

Detta är en väl utarbetad strategi bland krogpersonal som syftar till att maximera den totala dricksen. Den förtjänst man gör genom att prioritera högdricksgäster, överstiger vida det man förlorar på att ge lågdricksgäster sämre service.

Det gäller att satsa på rätt häst om man skall få någon utdelning att tala om

Så när du ger obefintligt med dricks för att servicen är kass, då är du bara ett offer för en självuppfyllande profetia som på förhand bestäms av din klädsel, ditt beteende och personalens förväntningar. Kort sagt: hur mycket pengar du förväntas att spendera.

Vi har pratat lite med dricksexperten Måns Kvinna, som säger följande om de självuppfyllande profetior som härjar på krogen:

Går det på något sätt bryta denna trend?

Svaret är nej.

Så vad kan man göra åt det?

Det finns inget att göra.

Skall man sluta gå på krogen?

Ja, det går bra.

Jaha, vad skall man göra istället?

Man skall stanna hemma.

Skall ingen gå på krogen alltså?

Nej, ingen går på krogen.

Men hur går det för krogarna då?

Det går bra.

Jaha..?

Jaha..?

Eh... så krogarna kommer att klara sig?

Ja, det går bra.

Men gästerna då?

De kommer också att klara sig.

Jaha, vad skönt då att alla kommer att klara sig.

Ja, det är skönt.

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

g_till_jobbet.jpg

Slumpad nyhet

Har du någon gång funderat över varför barn inte slår ihjäl sig när de faller? Det finns en speciell mekanism som säkerställer att de landar mjukt.

TV-kanalen

Gubben i lådan

Måndag 18:05-19:20 Tävlingsprogram där deltagarna ligger i lådor. Obs! Endast gubbar får delta. Är du gubbe? Tag chansen NU!

Dubbelmördarna

Tisdag 17:30-19:20 Elsa och Stina hämnas på Lisa som har tagit en Barbiedocka utan att fråga först.

Nyheter vi minns

Söndag 21:00-21:30 Del 84. Rapport 27 september 1996. Repris