Ryanair florerar regelbundet i media, där "skandalerna" avlöser varandra om kunder som behandlats illa på olika sätt. Oftast handlar det om att man tvingats betala någon form av avgift för sådant som "borde" ha varit avgiftsfritt.

Låt oss titta lite på vad det egentligen handlar om. Vad är det som gör att folk fortsätter att åka med detta bolag, trots att de gång på gång framstår som djävulens högra hand i media?

Bolaget tillämpar ett regelverk

Det senaste gällde ett handbagage som genererade en avgift på 525 kronor, trots att det enligt kunden hade exakta mått. Enligt flygbolaget överskred handbagaget gränsen på grund av hjulen.

Det kunden reagerar på i detta fall är inte att det har begåtts någon form av regelbrott, utan istället handlar indignationen om att man har tillämpat de regler som finns.

Problemet är att dessa kunder inte har förstått att det är detta som Ryanair tjänar pengar på och att det är detta som är priset för att resa med dem.

Bolaget vill synas i media

Till på köpet så ingår dessa kunder i bolagets marknadsstrategi. Genom att gång på gång få människor som frivilligt kontaktar media och berättar om Ryanair, så säkerställer de att bolaget får generöst med mediautrymme.

Ryanair behöver dessutom inte betala något för denna "reklam". Inte nog med det – kunderna betalar ju dessutom för detta i form av de "otillbörliga" avgifter som de blivit debiterade.

Det finns ingen dålig publicitet. När människor med små marginaler skall ut och flyga och står i valet att välja vilket bolag de skall åka med, så finns det ett bolag som dyker upp i medvetandet – Ryanair.

Vilket flygbolag är synonymt med "billigt"

När det väl kommer till kritan och man vill flyga så billigt som möjligt, då är det Ryanair som gäller. Då spelar det inte någon roll att bolaget på löpande band florerar på skandalbasis i alla media.

När pengarna tryter, så blir "billigt" och "budget" honnörsord, med en attraktionskraft som överskuggar alla merkostnader. Man "vet" att det är förkastligt att åka med bolaget, men man väljer att rättfärdiga valet genom att intala sig själv att det är som vilket flygbolag som helst.

Det gäller att anpassa sig till reglerna oavsett vilket flygbolag man väljer, så det borde ju inte vara annorlunda att resa med Ryanair. Följer man bara de regler som finns, så klarar man sig.

Det händer bara andra

Men så fastnar man "oväntat" i en kontroll, där det visar sig att handbagaget inte håller måttet. Och så åker man på en avgift om 525 kronor.

Och så går man till närmaste mediafabrik och talar ut om hur orättvist behandlad man blivit av det bolag man valde för att man inte hade vett att inse det som är alla företags mest grundläggande princip:

Det man förlorar på gungorna, tar man igen på karusellen

Och nu har vi på Respelion bidragit till att ge Ryanair ytterligare gratispublicitet. I denna artikel nämndes bolagets namn hela åtta gånger. Förhoppningsvis behöver vi inte betala något för det.

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

and_bada_i_helgen.jpg

Slumpad nyhet

Trenden med outsourcing till låglöneländer kan nu visa sig nu vara rena rama dödsfällan. Kolla om du är drabbad!

TV-kanalen

Grottfolket

Onsdag 19:40-20:30 I Lavendelgrottan frodas ett litet samhälle där man främst lever på kondenserad fukt och olika mineraler från stenflisor.

Gräsmattornas historia

Måndag 18:00-18:45 I del fem får vi reda på att stråna får olika längd beroende på hur mycket man klipper ned dem.

Nyheter vi minns

Söndag 21:00-21:30 Del 84. Rapport 27 september 1996. Repris