Nya rön kommer nu i dagen där det visar sig att bensin både är hälsovådlig och direkt förkastlig ur miljösynvinkel. Dagens "miljöbilar" är lika bra för miljön, som en pedofil för barnen på ett dagis.

Med anledning av detta kommer hanteringen av bensin i samhället att förändras. Alla bilar måste byggas om, där dagens fasta bensintankar ersätts med utbytbara boxar som monteras på auktoriserade verkstäder.

Boka tid för tankning

När man har behov av mer soppa, så beställer man helt enkelt tid på verkstaden, där man får tanken utbytt mot en ny. De tomma tankarna skickas iväg till bensinbolagen för påfyllning.

Nu är de utbytbara tankarna bara en del av förändringen. Bilarna kommer också utrustas med utbytbara uppsamlingssystem för avgaser. Dessa fungerar på samma sätt som uppsamlarna på gräsklippare. Man klipper sitt gräs och de avklippta stråna hamnar i en uppsamlare som man tömmer när den är full.

När det gäller bilar, så är det avgaserna som hamnar i uppsamlaren. När denna är full, så skall den bytas ut av auktoriserade verkstäder som skickar uppsamlaren till bensinbolagen för tömning.

Byt allt på en gång

För att minimera antalet besök på verkstaden, så rekommenderas det att man byter tank och uppsamlare vid samma tillfälle. Bilarna kommer också utrustas med varningslampor som lyser när man kör på ett sätt som medför att man förbrukar mer bensin än avgaser och vice versa.

Vissa vill till och med gå så långt att man skall kunna samordna både service och besiktning med tankbyte och uppsamlarbyte, men experterna tror att det kommer att bli problem, eftersom det är svårt att veta vilket man skall göra först.

Byter man tanken först, så blir det ju direkt farligt att göra service eftersom man då har att göra med en maskin som är fullproppad med ett miljö- och hälsovådligt ämne. Men om tanken är tom, så kommer det inte gå att utföra vissa servicemoment som kräver att motorn är igång.

Likadant med uppsamlaren. Vem vill hålla på med en maskin som är full av hälsovådliga avgaser? Och byter man uppsamlaren först, så har man ju ändå problemet kvar i lokalen. För att bli av med det, så skulle man i så fall behöva vänta tills uppsamlaren har lämnat lokalen, men det kan ju ta flera veckor och då faller ju hela poängen med att samordna bytet med servicen.

Olösliga problem

Linda Mjuksten på arbetsmiljöverket menar att dessa problem är så svåra att lösa i nuläget att man måste lägga hela förändringen med utbytbara tankar och uppsamlare på is. Då "fryser" man problemet, vilket gör det lättare att hantera. Mjuksten lyfter fram ett tidigare fall som hanterats på detta sätt.

– Frågan om kärnkraftens vara eller icke vara lades på is och idag har vi ett mycket mer avslappnat förhållande till kärnkraft.

Mjuksten pekar på att kärnbränsle och kärnavfall är mycket värre än bensin och avgaser.

– Kan vi lära oss leva med kärnkraft, så kan vi lära oss leva med bensin.

Och Mjuksten har redan fått gehör för sina synpunkter. Nu skall frågan läggas på is i 30 år och under tiden skall bilarna rulla på som förut. Alla bilister uppmanas att se tiden an och i möjligaste mån uppträda precis som vanligt.

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

skldpadda_och_dla.jpg

Slumpad nyhet

I den ständiga jakten på att tjäna ännu mer pengar, så sparar Irländarna inte på krutet. I fortsättningen betalar man en avgift för att bära kläder.

TV-kanalen

Nyheter vi minns

Söndag 21:00-21:30 Del 84. Rapport 27 september 1996. Repris

Grottfolket

Onsdag 19:40-20:30 I Lavendelgrottan frodas ett litet samhälle där man främst lever på kondenserad fukt och olika mineraler från stenflisor.

Gräsmattornas historia

Måndag 18:00-18:45 I del fem får vi reda på att stråna får olika längd beroende på hur mycket man klipper ned dem.